Waar blijft de tijd? Optimaal genieten hier! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hester Schilder - WaarBenJij.nu Waar blijft de tijd? Optimaal genieten hier! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hester Schilder - WaarBenJij.nu

Waar blijft de tijd? Optimaal genieten hier!

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

05 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo hield ik trouw een plattegrond in mijn hand als ik de straten van Paramaribo ging verkennen en zo rijden mijn zus en zwager trouw achter mij aan op de fiets terwijl ik hen de weg aan het wijzen ben. Dat mag ook wel na 10 weken, want wat gaat de tijd snel zeg. Ik heb nog maar 6 weken te gaan en het gaat nog steeds super goed.

De afgelopen twee weken had ik lekker vakantie en daar heb ik optimaal gebruik van gemaakt. Maar voordat ik vakantie had, is er nogal het één en ander gebeurd.

Zodra ik het schoolplein op mijn stage op loop, word ik nog net niet op handen gedragen door de kinderen. Dat geeft mij een goed gevoel. De dinsdag voor de vakantie vertelde de juf om 08:00 uur aan de kinderen dat ze haar niet mochten storen tot 12:30 uur. Ik keek haar verbaasd aan en ik heb meteen mijn tas erbij gepakt met vouwblaadjes, rekenspelletjes en het liedjesboek. Ik heb er toch een leuke ochtend van gemaakt met de kinderen! Ik heb er echt van genoten. Ik keek de juf maar niet te vaak aan, want dat was niet best.

De volgende dag moesten de rapporten door de ouders van de kinderen worden opgehaald. De kinderen zelf waren vrij. Dit ging ook weer lekker op z’n Surinaams. Het ene rapport werd opgehaald door de buurvrouw van de nicht van de tante van de moeder en de andere ouders kwamen gewoon helemaal niet. Bijzonder hoor… In Nederland gaat het ‘iets’ officiëler.

Maargoed, genoeg gepraat over stage. Wat maak ik hier toch een dingen mee! Onze taxichauffeur Chico die wij regelmatig vragen, vond onze groepsnaam ‘Surimaatjes’ zó leuk dat hij er een sticker van wilde op de gehele motorkap met ons op de achtergrond. Ik kwam er al na een aantal dagen achter dat in Suriname alles mogelijk is, dus dit ook. Samen met de meiden zijn we naar een ontwerper geweest. We hebben er een super leuke sticker van gemaakt. Ik heb even een foto geplaatst van het resultaat. Ik zal dus vanaf nu altijd mijn sporen achterlaten in Suriname…

En dan EINDELIJK was het dan zover: Bodien en Wouter ophalen van het vliegveld. Ik stond te springen! We hebben er twee super weken van gemaakt. Het begon allemaal bij de tweedaagse trip naar Galibi. Het doel van deze trip was het bekijken van de reuzenschildpadden. Na een lange reis stapten we ’s avonds in de boot om opzoek te gaan naar reuzenschildpadden. Wauw! Wat een mega dingen waren dat zeg. De schildpadden sleepten zich naar het strand om een gat te graven, waar zij vervolgens rond de 100 eieren leggen. Overdag hebben we een wandeling gemaakt door de cultuur en de leefwijze van de Caraïb-indianen. Mooi om deze mensen zo te zien leven.

Onze vakantie werd vervolgd door een driedaagse trip naar Bigi Pan. Bigi Pan is een natuurreservaat ten oosten van Nieuw Nickerie. Slapen op Bigi Pan is het mooiste wat ik ooit heb gedaan. Ik zeg hier bijna elke dag wel dat die dag het mooiste in mijn leven is, maar het is allemaal zo bijzonder. We sliepen namelijk middenin de jungle in een kustvlakte met alleen maar water om ons heen. Ik heb heerlijk geslapen met het idee dat er kaaimannen, slangen en piranha’s op de loer lagen. Er zwom in ieder geval één kaaiman minder in het water. Deze hebben we namelijk gevangen en later opgegeten. Wel een maf idee hoor dat je het ene moment nog met zo’n beest op de foto gaat en een uur later ligt ‘ie op je bord.

Na twee super toffe trips hebben we een dagje quad gereden door de moerassen van Suriname. Terwijl we heerlijk werden verwend door een lekkere tropische regenbui, scheurden we met onze jetski’s door complete rivieren die waren ontstaan. Ik voelde me als een vis in het water.

Berg en Dal was onze laatste trip met een overnachting op Stone-eiland. Met z’n allen roetsjten we met een kabel van de ene boom naar de andere boom met als hoogtepunt over De Suriname rivier. We hadden mooi weer, dus dat was mooi meegenomen. Slapen op het verlaten Stone-eiland was een mooie afsluiting van onze tripjes.

Samen met Chico heb ik Bodien en Wouter teruggebracht. En in onze ‘Surimaatjesauto’ kan natuurlijk pas écht gereden worden als er een Surimaatje in heeft gereden. Nou, ik heb het avontuurlijke verkeer mogen ervaren hoor. Ik mocht van Chico vanaf Zanderij (het vliegveld) naar Paramaribo rijden. Wat een belevenis weer! Je kunt het maar gedaan hebben, ik weet wel dat ik ogen tekort kwam. De sticker staat er nog in z’n geheel op en de auto heeft het overleefd.

Nog 6 weken te gaan en dan kom ik weer in het kikkerlandje, maar gelukkig is het nog even niet zover! Weer bedankt voor de leuke reacties op mijn blog! Tot snel! Groetjes Hester

  • 05 Mei 2014 - 13:44

    Monique:

    Wat leuk dat Bodien en Wouter ook nog bij je langs kwamen!
    Wat beleef je toch een hoop mooie dingen daar,een reis en stage om nooit meer te vergeten en zoals ik al eerder heb gezegd;leuk dat wij kunnen meegenieten van jou verhalen en foto s!!
    Nog 6 weken daar,geniet ervan !
    Groetjes de Deutjes

  • 05 Mei 2014 - 13:52

    Bodien:

    Dag zusje!

    Waren twee geweldige weken, wij hebben er van genoten!
    Bedankt voor alles

  • 05 Mei 2014 - 21:46

    Mama Ria:

    Hester, ik heb weer mogen genieten van je Surinaamse belevenissen. Schildpadden, kaaimannen, piranha's en ga zo maar door.....
    En dan komen Bodien en Wouter ook nog bij je op bezoek. Zij hebben enorm genoten
    in Suriname met jullie allemaal. ( ook met de Fam. Van Lierop) Je doet het op stage ook goed zeg. Wat zullen die kinderen je straks missen, als je stage er weer op zit. Veel succes en plezier de komende 6 weken. Dikke kus mama

  • 06 Mei 2014 - 16:14

    Hannie:

    Hoi Hester wat een geweldig verhaal weer, echt genieten en dan de positiviteit van jou geweldig.
    Ik heb zondag Bodien en Wouter al gesproken en die waren ook super enthousiast, ze waren net thuis.
    Hester geniet er nog even, 6 weken van en tot in het koude winderige nederland.xxx

  • 06 Mei 2014 - 18:45

    Nel:

    Hoi Surimaatje!!! wat weer een geweldig avontuur zeg. Om jaloers op te worden.
    Alleen dat kaaimannetje had ik niet gegeten hoor (denk ik). Gelukkig dat je zo geniet.
    Nog heel veel plezier en de groetjes aan je kindertjes. Vertel ze maar over die leuke tante
    in Nederland. Haha
    Groetjes en een dikke kus

  • 06 Mei 2014 - 20:48

    Theo En Leni:

    Hoi Hester wat maak je een bijzondere en prachtige tijd door. Kun je altijd op terugzien.
    Wij genieten van je uitbundige verhalen en lopen en toeren in gedachten met je mee.
    Van de kinderen en de kaaimannen, van het rondreizen en de bezoeken.
    Nog een mooie tijd daar..........doeiiiiiii

  • 10 Mei 2014 - 21:35

    Afra:

    Hoi Hester,
    Prachtig je verhalen, nog een hele mooie tijd daar in Suriname. Groetjes vanuit een regenachtige Holland.

  • 11 Mei 2014 - 17:36

    Nanda:

    Hey Hester,
    Nou had ik toch zomaar je reisverslag gemist, hoorde van je moeder dat je weer wat geschreven had.
    Zo te horen is er nog genoeg te beleven. Was ie lekker?? de kaaiman bedoel ik. Ach koe. kip, kalkoen, kaaiman, wat maakt het uit............Lekker nog ff genieten. Dikke kus tante

  • 12 Mei 2014 - 14:40

    Lotte:

    Hes wat een genot om je mooie verhalen te lezen, zeker niet slecht allemaal! Geniet er nog lekker van, liefs Lot!

  • 17 Mei 2014 - 20:50

    Emja:

    Ha die Hester.
    Wat weer mooie verhalen! Dit is weer genieten. Leuk voor je dat Bodien en Wouter je bezocht hebben.
    Wat zal je die kindertjes straks weer missen! Nog heel veel plezier en succes verder!
    Groeten van ons allen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 24 Feb. 2014
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 8707

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 14 Juni 2014

Mijn eerste reis naar Paramaribo!

Landen bezocht: