Het einde is in zicht! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hester Schilder - WaarBenJij.nu Het einde is in zicht! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hester Schilder - WaarBenJij.nu

Het einde is in zicht!

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

25 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

De laatste 3 weken zijn ingegaan. Nog eventjes en ik sta weer op Hollandse bodem, maar voordat het zover is, ga ik eerst nog even paar stappen zetten op de bodem van Curaçao. Wantja, je kunt Suriname natuurlijk niet zomaar verlaten voordat je van de stranden van Curaçao hebt mogen genieten.

Een aantal weken geleden kwam ik met het wilde idee om naar Curaçao te gaan. Lisa, Richelle en Yvonne zagen dit ook wel zitten, dus nog geen 5 minuten later zaten we al voor de computer om voor een ticket te kijken. En jahoor, het knopje ‘ticket boeken’ was snel gevonden. Aankomende zondag lig ik heerlijk in mijn bikini op de stranden van Curaçao met in mijn ene hand een cocktail en in mijn andere hand mijn fototoestel. Ik maak wel wat foto’s, zodat jullie een beetje een indruk krijgen hoe goed ik het voor elkaar heb.

Nadat Wouter en Bodien waren vertrokken, begon het stagelopen ook weer. Maar stage zou stage niet zijn als er wel weer wat gebeurt. De eerste maandag na de vakantie was de school ‘overstroomt’ met water. Het had zo hard geregend dat er wat plasjes in de klassen lagen. Dit was voor alle leerkrachten meteen een reden om geen les meer te geven. Daar zaten de kinderen dan in de klas.. De juf was dan ook van plan om geen les meer te geven, omdat ze vond dat de school te druk was. Gelukkig heb ik er weer een leerzame dag met de kinderen van kunnen maken.

Omdat ik zoveel mogelijk van het onderwijs in Suriname wil zien, hebben we een week later onze tas gepakt en zijn we naar het binnenland gegaan om in Jawjaw een week stage te lopen. Daar zaten we dan hoor.. Midden tussen de bosnegers in een hutje van palmentakken. Deze nachten zijn we niet geheel in rust doorgekomen. Naarmate we middenin het oerwoud zaten, hadden we alvast wat eten, zoals pannenkoeken in Paramaribo klaargemaakt. Blijkbaar hadden we deze zo lekker klaargemaakt voor de ratten, dat we de volgende ochtend een paar pannenkoeken armer waren. Fijn idee dat er ratten op onze kamer zijn!

Stage in Jawjaw was weer erg bijzonder om mee te maken. Het waren leerzame dagen met bijzondere mensen en plekken om les te geven. Voordat we hier heen gingen hadden we al begrepen dat er een ‘tuinman’ aanwezig is. Dit blijkt geen lieve tuinman te zijn. Hij is er speciaal voor de kinderen als zij even niet luisteren. Gelukkig hebben wij niet van zijn kunsten mogen genieten.

Na les te geven op een veranda van een huis, megaspinnen in onze klamboe, padden en kikkers niet te kort, kinderen die spelen in de rivier, moeders die kleding wassen in de rivier en vrouwen met tobbes op hun hoofd waren deze dagen voorbij. Het was mooi, maar wel eenmalig. Snel naar huis toe om alles te wassen, want onze stage naar een ander gedeelte in het binnenland stond ook weer op de planning, Galibi.

Naar Galibi ben ik ook op trip geweest met Wouter en Bodien. Hier hebben we gezien hoe de zeeschildpadden hun eieren leggen. De basisschool op Galibi is een klein schooltje omringd door alleen maar zand en aan het water. De school heeft zo’n 50 leerlingen. Vroeg in de morgen liepen we naar stage toe. Door het zand, via het strand met onderweg nog verlaten sporen van de zeeschildpadden die daar hun eieren hebben gelegd. Zoiets maak je natuurlijk niet vaak mee. Aangekomen op de school werd ons verteld dat de school te weinig leerkrachten heeft, dus samen met Richelle hebben wij de dagen daar gedraaid in klas 2. Lesgeven met op de achtergrond het geluid van de Surinamerivier en ondertussen de wind door je haren. Op de laatste dag hadden Richelle en ik een fles ‘gevonden’ van Piraat Eenoog. Hij had een brief in geheimtaal geschreven. De kinderen moesten deze brief ontrafelen. Al snel was dit nieuws aangekomen bij de juf van de andere klas. Zij kwam ook even een kijkje nemen bij deze brief in de fles, wantja zoiets zie je natuurlijk niet veel, een brief van een piraat. Net als de kinderen, geloofde zelfs deze juf dat het waar was. Geweldig!

Dinsdagavond hebben we nog kunnen genieten van de babyschildpadjes die de weg naar de zee zochten. Heel erg mooi om te zien. Deze dagen zijn voorbij gevlogen. Onze avonturen zaten er weer op!

Morgen heb ik mijn laatste stageweek! Ik ga er lekker van genieten! Afgelopen vrijdag was ik ook even naar stage gegaan om iets te vragen aan de juf. Vanuit alle hoeken hoorde ik mijn naam, kreeg ik tekeningen in mijn hand, handkusjes en knuffels. Wat zal ik de knuffels en de warme onthalen van de kindereng toch missen.

  • 25 Mei 2014 - 20:30

    Mama Ria:

    Ja we tellen de dagen nu af, om je weer te zien en een dikke knuffel te kunnen geven. Mooi verhaal, geniet nu maar extra de laatste week van je stage. Ik spreek je weer snel.
    Dikke kus mama

  • 25 Mei 2014 - 21:36

    Ellen:

    Hoi Hester. Wat geweldig allemaal zeg. Wat een ervaringen allemaal, hier ga je vast nog heel lang van na genieten. Tot snel en geniet van je laatste weken!

  • 25 Mei 2014 - 23:03

    Ellen Van Lierop:

    Ja meid, net als je moeder begin ik ook al lekker af te tellen! Snap wel dat het voor jullie nu wel heel snel gaat. Alle verhalen natuurlijk al in geuren en kleuren van Lisa gehoord. Tjonge jonge jullie beleven wel wat! Succes de laatste dagen op je school in Paramaribo, heerlijk genieten op Curaçao en heel veel sterkte met het afscheid nemen van iedereen en alles in Paramaribo. Nog veel plezier en tot 15 juni rond 7.30 uur! xxx mams van Lisa (dan weet je het meteen!)

  • 26 Mei 2014 - 09:25

    Mariska:

    Hee Hester! Zo de tijd vliegt. Wat maak je veel mee en wat schrijf je leuk, heel enthousiast! Super leuk om te lezen.

    Geniet nog even van je laatste weken! Groetjes Mariska

  • 26 Mei 2014 - 15:10

    Nanda:

    Hey Hester,
    Beetje dramatische titel voor je reisverslag haha
    Nog effies en dan ben je weer terug met een schat aan ervaringen die je nooit meer gaat vergeten.
    Zal wel weer wennen zijn. Wel aan denken dat je hier niet zomaar de klas uit kan lopen als je geen zin meer hebt. Die juffen daar zijn niet echt een rolmodel. En dan vluchten voor het water, ja stel je voor dat je grote teen nat wordt. Nou meis nog lekker naar Curacao . Veel plezier nog de laatste weken. Zie je gauw, dikke kus tante

  • 26 Mei 2014 - 18:39

    Sharon:

    Leuk hoor. Geniet nog maar even. Dan zien we je eindelijk weer

  • 08 Juni 2014 - 22:24

    Emja:

    Hoi Hester,
    Wat weer een enthousiast verhaal.
    Je zult de kinderen missen! Maar wij natuurlijk je verhaal. Heel veel succes de laatste week. We zullen je weer snel zien.
    Groeten van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 24 Feb. 2014
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 8702

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 14 Juni 2014

Mijn eerste reis naar Paramaribo!

Landen bezocht: