SURINAME, JE WAS GEWELDIG! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hester Schilder - WaarBenJij.nu SURINAME, JE WAS GEWELDIG! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hester Schilder - WaarBenJij.nu

SURINAME, JE WAS GEWELDIG!

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

14 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Nou, dit waren de 4 maanden dan. 4 maanden? Maak er maar 4 weken van. De tijd is zo ontzettend snel gegaan , maar wat was het super.

Terwijl ik dit schrijf, weet ik dat ik over 24 weer veilig op de Nederlandse bodem ben aangekomen. Ik heb net te horen gekregen dat we 3 uur vertraging hebben. Wel balen, maar dan kan ik nog even extra genieten hier.

Suriname, het land waar het openbaar vervoer niet eerder vertrekt voordat de bus vol zit, het land waar ik nog nooit zoveel kip met bami of rijst heb gegeten in vier maanden, het land waar ik de enige fietser op de weg was onderweg naar stage, het land waar ik de temperatuur nog niet lager heb gezien dan 26 graden, het land waar om de 5 meter een Chinese Supermarkt aanwezig is én het land waar de leerkrachten de tas al klaar hebben voordat de school uit is. KORTOM, een geweldig land waar niemand zich druk maakt.

Vorige week lag ik nog heerlijk bij te kleuren op de stranden van Curaçao. Dit was dan ook wel hard nodig, want in Suriname is het regentijd. Het is dus maar goed dat ik nog even naar Curaçao ben gegaan. Het was een heerlijke week met elke dag een bezoek aan een ander strand. Bij thuiskomst op het vliegveld in Suriname moest ik mijn paspoort inleveren.. De reden waarom, bespaar ik jullie. Het komt erop neer dat mijn visum niet in orde was, dus kwam in Suriname niet binnen als ik mijn paspoort inleverde. Wees gerust, ik heb mijn paspoort nu weer veilig thuis liggen, dus ik kom thuis. Het terugkrijgen ging niet zonder moeite. Dit ging gepaard met maar liefst 3 bezoeken aan de militaire politie, ministerie van binnenlandse zaken en de vreemdelingendienst. Ach, ik doe het graag hoor voor al die stempels die ik erbij heb gekregen in mijn paspoort.

De week voor Curaçao heb ik mijn stage afgerond. Het was die dag Hemelvaartsdag, dus we gingen met de hele school naar de kerk. Ik heb alle kinderen bij elkaar nog nooit zo stil gezien. De dominee heeft de kinderen een heftige preek gegeven, waarin hij vertelde dat ze goed naar de juf moeten luisteren. Mijn dank is groot!

Mijn vader heeft een collega bij Bakker en Schilder. Deze collega vertelde dat hij een weeshuis heeft in Paramaribo, weeshuis Samuël. Het leek mij erg leuk om daar een keer te kijken, dus samen met Lisa hebben de fiets gepakt om het weeshuis te bezoeken Het was erg bijzonder. Een huis vol met 23 kinderen en wat zag het er netjes uit. We hebben een rondleiding gekregen van twee kinderen. Ik merkte aan hen dat zij het erg gezellig vonden dat we langskwamen. Wat een interesse hadden ze en wat vonden ze onze blanke huid interessant.

Gister ben ik nog even voor de allerlaatste keer naar stage geweest. Gewoon even een uurtje de kinderen nog even zien! Zo gezegd, zo gedaan. Aangekomen in de klas zag ik dat mijn juf er niet was maar een andere juf. Deze juf vroeg meteen of ik voor lang in de klas bleef of dat ik voor even langskwam. Ik vertelde haar dat ik wel tot het einde blijf. Ik wist dat ze deze vraag niet zomaar stelde, dat heb ik gemerkt. Ze pakte meteen haar tas en ze is gegaan. Ach, zo maak je nog is wat mee.

In de avond hebben we Spanje – Nederland in een kroegje gekeken waar alle Nederlandse studenten zich verzamelen. Het was geweldig! Wat een sfeer!

In de tijd dat ik deze blog heb geschreven, heb ik ondertussen ook even mijn ticket uitgeprint. Ik ga snel verder met mijn koffer, want op dit moment zou je niet zeggen dat ik over 4 uur al word opgehaald. INPAKKEN DUS!

Suriname, ik heb van je genoten! Ik heb vier super maanden gehad. Iedereen ontzettend bedankt voor alle interesse, leuke reacties, brieven en berichtjes. Dit vond ik altijd erg leuk!

NEDERLAND, TOT OVER 24 UUR!

  • 14 Juni 2014 - 15:28

    Marieke:

    Goede reis Hes, tot over zo'n 19 uur!

  • 14 Juni 2014 - 16:06

    Monique:

    He Hester ,wat leuk om je laatste reisverslag te lezen !
    Wat heb je een mooie tijd gehad daar !
    Lekker ook voor iedereen hier dat je morgen weer thuiskomt(sprak vd week je moeder en die straalde al helemaal met t vooruitzicht :-) )
    Goeie reis !
    Groetjes de Deutjes

  • 14 Juni 2014 - 16:26

    Mama Ria:

    Hester, wat zijn wij blij, dat we je over..... uur weer een dikke kus kunnen geven. We hebben mee kunnen genieten van jullie Suriname ervaringen. Heel mooi. Wat zullen die kinderen je missen.
    Tot morgenochtend. Xxxxxxxx
    Mama en papa natuurlijk

  • 14 Juni 2014 - 16:40

    Mitzi:

    Wat ben je toch ook een topper, ik ben super trots op je chik!

    (L)

  • 14 Juni 2014 - 18:12

    Nanda:

    Hey Hester,
    Nou het zit er dus op meis. Een geweldige ervaring waar je lang op kan teren. Een goede vlucht naar huis en zie je gauw. Dikke kus tante.

  • 14 Juni 2014 - 18:21

    Nel:

    Hoi Hester .Hele goeie reis terug. Fijn dat je zo genoten hebt. Hoop nog veel van je verhalen te horen als je weer thuis bent. Dikke kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 24 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1883
Totaal aantal bezoekers 8706

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 14 Juni 2014

Mijn eerste reis naar Paramaribo!

Landen bezocht: