De eerste stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hester Schilder - WaarBenJij.nu De eerste stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hester Schilder - WaarBenJij.nu

De eerste stagedagen

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

06 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Terwijl de dagen voorbij vliegen, zijn de eerste drie stagedagen alweer achter de rug. Na een lekker weekje vrij te hebben gehad waarin ik veel heb gezien en geregeld, moet ik er toch echt aan geloven. De stage gaat beginnen! De weg naar mijn stageschool toe had ik van te voren al even met die meiden gefietst, want in Paramaribo raak je zo de weg kwijt als je even niet oplet.

Maar dan de eerste stagedag. De scholen beginnen hier om 07.45 uur. De leerkrachten moeten om 07.30 aanwezig zijn. Ik kwam aan op school en kwam meteen een kamertje tegen waar twee juffen zaten. Ze zaten muziek te luisteren en een beetje mee te dansen vanuit hun stoel. Terwijl de muziek lekker hard aanstond, vertelde ik dat ik hier stage kom lopen. En natuurlijk.. ze wisten niks van mijn bestaan af. Hier ging ik al vanuit, dus ik vond het niet erg. Ze zei dat ik wel terecht kon, dus wilde ze meteen weten voor welke klas ik dan wilde staan. Ik heb gekozen voor groep 4 (klas 2). Terwijl de juffen weer vrolijk verder meedansten, ging ik naar buiten waar zich al veel kinderen in uniform zich aan het verzamelen waren.

Inmiddels was het tijd om te beginnen. De kinderen stonden keurig in rijen klaar voor de vlagceremonie. Ondanks dat niet eens alle leerkrachten aanwezig waren, werd het volkslied gezongen en ondertussen de vlag geheven. Daarna werd er gezamenlijk gebeden en liederen gezongen. Ik vond het echt bijzonder om te zien. De ceremonie was af, dus de kinderen mochten naar binnen. Nou, dat heb ik geweten ook. Terwijl de kinderen druk bezig waren met praten, liep de juf de klas binnen. De kinderen waren meteen stil en gingen rechtop zitten. Op dat moment ging haar telefoon. Ze heeft er wel drie op tafel liggen. Ze vertelde mij dat ze nog even langs de bakker moest en weg was ze. Daar stond ik dan (08.05 uur). Ik ben met de kinderen gaan lezen en ik heb me daarna voorgesteld. Toen ik zag dat de juf terug was, zag ik dat ze om een hoekje stond mee te luisteren. De kinderen hadden dat niet door, ze waren namelijk door mij heen aan het praten en wilden gewoon niet naar mij luisteren. Ze lachten me gewoon uit. De juf had dit dus meteen opgemerkt. Dat hebben ze geweten! De juf heeft een preek van drie kwartier gehouden, waarbij ze vertelde dat ik ook een juf ben en dat ze naar mij moeten luisteren. God houdt namelijk alleen van kinderen die lief zijn, vertelde ze. De juf was zo boos dat drie kinderen dit hebben mogen voelen in hun gezicht. Ik wist niet wat ik meemaakte, maar ze hebben er wel van geleerd. De lessen die ik de dagen daarna gaf, deden de kinderen hartstikke goed mee. Het is alleen wel heel anders les geven. Ik vind het erg leerzaam. Als de kinderen hard hebben gewerkt, mogen ze om 12.30 uur weg en anders 12.45 uur. Aan de tas van de juf te zien die om 12.20 uur al klaar stond om weg te gaan, mochten de kinderen dus weg om 12.30 uur. Mijn eerste dag was voorbij.

In de avond had ik mijn eerste salsadansen les. Dat hoort er natuurlijk helemaal bij als je in Suriname bent. Het was erg leuk om te doen. Dit doe ik elke maandag en donderdag. Elke donderdagavond gaan de mensen hier uit. Er is dan van 23.00 uur tot 01.00 uur salsamuziek. Je wordt dan door een jongen gevraagd om te gaan salsadansen. Nou, ik wacht het dus nog even af na één les salsadansen.

Zo te lezen gaat het dus hartstikke goed hier! Het weertje begint nog steeds niet te vervelen. De eerste tripjes om Suriname te verkennen staan al op de planning. Ik kijk daar erg naar uit!
Bedankt voor alle leuke berichtjes op mijn blog! Tot de volgende! Groetjes uit Paramaribo!

  • 06 Maart 2014 - 16:05

    Larissa:

    Wat een andere wereld daar! Goed om te lezen dat het zo goed gaat!

  • 06 Maart 2014 - 16:05

    Larissa:

    Wat een andere wereld daar! Goed om te lezen dat het zo goed gaat!

  • 06 Maart 2014 - 17:16

    Nanda:

    Hey Hester,
    Nou nou best wel heftig. Je hebt die juf toch wel verteld dat de Nederlandse God van iedereen houdt? Ik waande me even terug op de lagere school. Wij hadden les van broeders die ook dat soort onzin verkochten. Jaren bang geweest dat ik niet in de hemel zou komen. Dat salsa dansen lijkt me wel leuk. Veel plezier en tot je volgende verslag. Dikke kus van tante

  • 06 Maart 2014 - 17:35

    Sara:

    Wat leuk en herkenbaar allemaal!! Geniet ervan! Waar ga je naar toe op trip? :)

  • 06 Maart 2014 - 19:08

    Ellen:

    Ja Hester, zo besef je toch weer hoe goed wij het hier in Nederland hebben. Als je die koppies op de foto ziet smelt je toch weer! Veel succes met de lieverdjes, veel plezier met de juffies enne volgende keer salsa foto's!!! Xxx Ellen

  • 06 Maart 2014 - 19:55

    Hans:

    Hé Hester, goed om te horen dat je het zo mooi en leuk vind.
    Leuk verslag trouwens, en we blijven zo goed op de hoogte.
    Geniet er lekker van!
    Groetjes, Ome Hans. ;-)

  • 06 Maart 2014 - 20:51

    Jeroen:

    HEFTIG! Helemaal toppertje ben je!

  • 06 Maart 2014 - 20:54

    Nel :

    Hoi Hester.
    Wat een beleving in dat heerlijke warme Suriname.
    En wat een leuke foto's. En een prachtig kleurverschil.
    Ik blijf je volgen hoor. Heb je de kinderen al kunnen verwennen
    met de autootjes of zijn ze daar al weer te groot voor ?
    Ik wens je heel veel leerplezier en een hele fijne tijd. Groetjes aan al je
    lieve kindertjes.
    Heel veel kusjes van Nel.


  • 06 Maart 2014 - 21:28

    Hannie:

    Hoi Hester geweldig om te lezen vooral dat van de juf die stond te luisteren en haar reactie, zal wel even wennen zijn maar wel een hele ervaring! Veel plezier met je tripjes en ook die gaan we hier lezen. HannieXX

  • 07 Maart 2014 - 17:28

    Theo En Leni:

    Dag Hester, Wil je ons ook salsa les geven als je terug bent? Gr Theo en Leni

  • 07 Maart 2014 - 18:31

    Ellen Schilder:

    Hoi Hester, wat een avontuur zeg. En jee, dat kan je wel zeggen dat het daar anders gaat. Heel leuk om dit zo te lezen en we op de hoogte blijven hoe het met je gaat. Heel veel succes met je stage en geniet van je salsa lessen. Groetjes Ellen.

  • 09 Maart 2014 - 19:38

    Siem En Elly:

    Hey Hester,
    Wat een leuk begin van je stage! Lekker relaxed een juffrouw met zoveel telefoons......
    Mooi dat ze nu ook naar jouw luisteren toch?
    Geniet van je salsaavonden en al het moois wat op je pad komt.
    Groet Siem/Elly

  • 10 Maart 2014 - 20:42

    Ingrid En Coen:

    Hey Hester, ik kan me voorstellen dat je schrok van de klappen. Ik heb dat het wel eens meegemaakt met Surinaamse gezinnen. Verder lijkt het me prachtig om een tijdje daar op school te werken. Woon je in een studentenhuis? Groetjes van Coen en Ingrid

  • 18 Maart 2014 - 21:23

    Afra:

    Hoi obruni, oh nee dat is Ghanees voor bleekscheet. Ook weer leuk om je verhaal te lezen, wat een ervaring. Grappig ook die reacties van familie enzo. Geniet en doe het lesgeven maar op de moderne wijze met lieve lessen. Veel leuker hoor. Dikke kus van ons allemaal. Afra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 24 Feb. 2014
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 8725

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 14 Juni 2014

Mijn eerste reis naar Paramaribo!

Landen bezocht: